“Het belangrijkste in communicatie is te horen wat er niet gezegd wordt”

Wat doet een arbeidsmediator? 

Bij mediation probeer je samen met de andere partij(en) tot een oplossing te komen onder begeleiding van een mediator. Een mediator zorgt ervoor dat je kunt vertellen wat je dwars zit, dat je elkaar weer kunt horen en er samen uitkomt. Ieders behoeften, zorgen en wensen komen op tafel en worden zorgvuldig afgestemd.  

Samen naar een oplossing  

Of het nu gaat om een conflict met je werkgever of werknemer, buren, partner, familie of zakenpartner. Om een arbeidsconflict, familieruzie of een dreigend conflict: een mediator helpt je om er samen weer uit te komen en rust en vertrouwen terug te krijgen. Met bewezen resultaat. Een mediation is altijd op vrijwillige basis. Alle participerende partijen kiezen bewust en vrijwillig voor mediation, omdat zij gezamenlijk tot een oplossing willen komen.  

De voordelen van mediation 

  • Mediation bespaart tijd, geld en energie. 
  • Mediation geeft blijvende oplossingen. Omdat je samen naar een oplossing zoekt, zal deze beter bij je passen. We kijken naar verleden en toekomst 
  • Bij een mediation wordt er onafhankelijk en onpartijdig gehandeld.  
  • Bij mediation wegen alle standpunten mee, niet alleen de juridische 
  • Mediation is altijd vertrouwelijk 

 Arbeidsmediation 

Een conflict situatie tussen collega’s onderling of tussen werkgever/werknemer/opdrachtgever kan voor veel spanningen zorgen op de werkvloer of binnen een team en kan de sfeer behoorlijk beïnvloeden. Arbeidsmediation kan helpen om de oorzaak van het conflict boven tafel te krijgen.  

Tijdens gesprekken met beide partijen probeer ik de oorzaak van het conflict boven water te krijgen en de gesprekken/communicatie tussen de partijen weer op te starten. Door een andere blik op de ontstane situatie te creëren kan er begrip ontstaan. Wanneer er begrip is kunnen partijen weer nader tot elkaar komen. Wanneer het niet lukt om de relatie te verbeteren, dan kan de mediation tussen werknemer en werkgever ingezet worden om afspraken te maken over een beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden. 

Onderwerpen die vaak voorkomend zijn bij arbeidsmediations zijn:

  1. Arbeidsvoorwaarden
  2. Omgangsvormen
  3. Grensoverschrijdend gedrag
  4. Ontslag
  5. Samenwerkingen
  6. Ziekteverzuim